اهریمن در آیین بهی
ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ در آیین مزدیسنی ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ (ﺍﺯ ﺍﻭﺳﺘﺎﯾﯽ ﺍﻧﮕﺮﻩﻣَﯿﻨﯿﻮ) ﺑﺪﻧﻬﺎﺩ ﺍﺳﺖ . ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﭘﻠﯿﺪﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺯ ﺑﯿﻦ ﺑﺮﺩﻥ ﻧﯿﮑﯽ ﺗﻼﺵ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﻭﻟﯽ ﭼﻮﻥ ﺩﻭﻥ ﻭ ﭘﺴﺖ ﻣﺎﯾﻪﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺁﮔﺎﻩ ﺑﺮ ﻫﺮ ﭼﯿﺰ ﺍﺳﺖ ﭘﺲ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺩﺭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﮐﺎﺭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻩ ﻭ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ ﺑﺮ ﺍﻭ ﭼﯿﺮﻩ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﻭ ﮐﺎﺭ ﺟﻬﺎﻥ ﯾﮑﺴﺮﻩ ﺑﻪ ﻧﯿﮑﯽ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﺍﯾﯿﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻭ ﺍﻣﺸﺎﺳﭙﻨﺪﺍﻥ ﻭ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﯾﺰﺩﺍﻥ(ﻓﺮﺷﺘﻪ) ﻭ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻧﯿﮏ ﻣﺰﺩﺍ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩ) ﮐﻪ ﻫﻤﮕﯽ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩٔ ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺩﺭ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﺩﺋﻮﻩﻫﺎ (ﺩﯾﻮﻫﺎ) ﮐﻪ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﻭ ﭘﺪﯾﺪﻩﻫﺎﯾﯽ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﺩﺭ ﺗﻼﺷﯽ ﮐﯿﻬﺎﻧﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺮﻭﺯﯼ ﻧﯿﮑﯽ ﺑﺮ ﺑﺪﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ . ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺭﺍ ﺩﺭ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﺍﻫﺮِﻣﻦ ﻫﻢ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ . ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻫﻤﺘﺎﯼ ﺷﯿﻄﺎﻥ ﺩﺭ ﺑﺎﻭﺭﻫﺎﯼ ﺳﺎﻣﯽ ﺩﺍﻧﺴﺖ . ﺩﺭ ﺩﯾﻦ ﺯﺭﺩﺷﺖ ﺑﺎﻭﺭ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻃﺒﯿﻌﺖ ﺩﻭ ﻧﯿﺮﻭﯼ ﻣﺘﻀﺎﺩ ﺧﯿﺮ (ﺳﭙﻨﺘﺎ ﻣﯿﻨﻮ - ﺍﺛﺮ ﺭﻭﺷﻨﯽ) ﻭ ﺷﺮ (ﺍﻧﮕﺮﻩ ﻣﯿﻨﻮ - ﺍﺛﺮ ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ) ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻧﺒﺮﺩ ﺑﺎ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮﻧﺪ . ﻧﯿﺮﻭﻫﺎﯼ ﻫﻤﺰﺍﺩﯼ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﺪﯾﺪﺍﺭ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، ﻫﻤﮕﯽ ﺩﺭ ﻫﺴﺘﯽ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻧﯿﮏ ﺍﻧﺪ ﻭ ﻗﺎﺑﻞ ﺳﺘﺎﯾﺶ . ﺍﯾﻦ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺧﻮﺩ ﻣﻮﺟﺐ ﺩﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻫﺴﺘﯽ ﻣﯽﺷﻮﺩ . ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺁﺫﺭﮔﺸﺴﺐ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﮔﻮﻫﺮ ﯾﻌﻨﯽ ﻧﯿﮑﯽ ﻭ ﺑﺪﯼ ﺭﺍ ﻣﯿﻨﻮﯼ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭘﯿﻮﺳﺘﻪ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪ ﺯﯾﺮﺍ ﺳﻨﺠﺶ ﻧﯿﮏ ﻭ ﺑﺪ ﺑﺎ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﺎﺭﺟﯽ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﯾﻌﻨﯽ ﻧﯿﮑﯽ ﺟﺰ ﺳﻨﺠﺶ ﻓﮑﺮﯼ ﭼﯿﺰ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﻧﯿﺴﺖ . مزدیسنان ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻧﯿﺮﻭ ﺭﺍ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺪ ﯾﺎ ﺧﻮﺏ ﻧﻤﯽﺑﯿﻨنﺪ ﺑﻠﮑﻪ ﻻﺯﻡ ﻭ ﻣﻠﺰﻭﻡ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﺪ، ﻭﻟﯽ ﻫﻨﮕﺎﻣﯽ ﮐﻪ ﺯﺭﺗﺸﺘﯿﺎﻥ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻧﯿﺮﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﻭ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﺧﻮﺩ ﻣﯽﺳﻨﺠﯿﻢ، ﯾﮑﯽ ﺭﺍ ﻧﯿﮏ ﻣﯽﭘﻨﺪﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺭﺍ ﺑﺪ ﻭ ﺣﺘﯽ ﻫﻤﯿﻦ ﻧﯿﮑﯽ ﻭ ﺑﺪﯼﻫﺎ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﻄﻠﻖ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﻭ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻣﺤﯿﻂ ﻭ ﺯﻣﺎﻥ ﻭ ﻣﮑﺎﻥ ﻫﺮ ﮔﺮﻭﻫﯽ ﺍﺯ ﻣﺮﺩﻡ، ﺍﯾﻦ ﭘﻨﺪﺍﺭ ﻓﺮﻕ ﻣﯽﮐﻨﺪ، ﺯﯾﺮﺍ ﺩﺭ ﺟﺎﯾﯽ ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﺮﺧﻼﻑ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻧﯿﮏ ﯾﺎ ﺑﺪ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ . ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﮔﺎﺗﺎﻫﺎ ﺍﺯ ﺍﻭﺭﻧﮓ ﻧﯿﺰ ﺭﯾﺸﻪ ﻧﯿﮑﯽ ﻭ ﺑﺪﯼ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺁﺩﻣﯽ ﻣﯽﺩﺍﻧﺪ . ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻡ ﮐﺘﺎﺏﻫﺎ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﻧﯿﺮﻭ ﺭﺍ ﻫﻤﺰﺍﺩ ﻭ ﻣﺘﻀﺎﺩ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻏﺎﺯ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﭘﺪﯾﺪﺍﺭ ﺷﺪﻧﺪ ﻭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﮔﺎﻥ ﺁﻥﻫﺎ ﺭﺍ ﻻﺯﻡ ﻭ ﻣﻠﺰﻭﻡ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﻣﯽﺧﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﮐﺘﺎﺏ ﺑﯿﻨﺶ ﺯﺭﺗﺸﺖ ﺍﺯ ﺧﻨﺠﺮﯼ ﺑﻪ ﻧﮑﺘﻪﺍﯼ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﮐﺮﺩﻡ ﮐﻪ ﻣﯽﮔﻔﺖ : ﻫﯿﭻ ﮐﺪﺍﻡ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﮔﻮﻫﺮ ﺍﺭﺯﺵ ﻧﯿﮏ ﺑﻮﺩﻥ ﯾﺎ ﺑﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﺭﺍ ﻧﺪﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺑﯿﺎﻥ ﺩﯾﮕﺮ، ﺍﻫﻮﺭﺍﻣﺰﺩﺍ ﺁﻧﭽﻪ ﺭﺍﮐﻪ ﺁﻓﺮﯾﺪﻩ ﻧﯿﮏ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺷﺮ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺍﻩ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﺍﻣﺎ ﺍﺧﺘﻼﻑ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﻫﺴﺘﯽ ﻫﺮ ﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﺍﻧﺪﯾﺸﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺭﺷﺪ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺷﮑﻮﻓﺎ ﺷﻮﺩ، ﻧﯿﮏ ﻭ ﺑﺪ ﺑﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﻣﯽﺁﯾﺪ . ﺩﺭ ﻣﺘﻦﻫﺎﯼ ﭘﺎﺭﺳﯽ ﻣﯿﺎﻧﻪ ﺩﺭ ﻣﺘﻦﻫﺎﯼ ﭘﻬﻠﻮﯼ، ﻭﺍﮊﻩ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﮔﺎﻫﯽ ﻭﺍﺭﻭﻧﻪ ﻧﻮﺷﺘﻪ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﺗﺎ ﻧﺸﺎﻧﻪﺍﯼ ﺍﺯ ﻭﺍﮊﮔﻮﻧﮕﯽِ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﻭﯼ ﻭ ﺑﯿﺰﺍﺭﯼ ﻧﻮﯾﺴﻨﺪﻩ ﻣﺘﻦ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﺎﺷﺪ . ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﻣﺘﻦﻫﺎ ﻧﯿﺰ، ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺩﺷﻤﻦ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ ﻣﯽﺗﺎﺯﺩ ﻭ ﺑﯿﻤﺎﺭﯼ، ﺗﺎﺭﯾﮑﯽ، ﺭﯾﻤَﻨﯽ ( ﭼﺮﮐﯽ ) ﻭﯾﺮﺍﻧﯽ، ﻋﯿﺐ، ﻧﻘﺺ ﻭ ﻣﺮﮒ ﻣﯽﺁﻓﺮﯾﻨﺪ . ﺁﻏﺎﺯ ﻧﺒﺮﺩ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ، ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻌﯿﻦ ﺷﺪﻩ ﺑﺮﺍﯼ ﺁﻥ، ﺗﻮﺻﯿﻒ ﮐﺎﻣﻞ ﺁﻓﺮﯾﻨﺶ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩﯼ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﻭ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡِ ﮐﺎﺭِ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺩﺭ ﻣﺘﻦﻫﺎﯼ ﭘﻬﻠﻮﯼ ﺑﻪﺻﻮﺭﺕﻫﺎﯼ ﻣﺘﻔﺎﻭﺗﯽ ﺁﻣﺪﻩﺍﺳﺖ . ﺍﻣﺎ، ﺍﻣﺮﻭﺯﻩ، ﺑﻪ ﺑﺎﻭﺭ ﭘﺎﺭﺳﯿﺎﻥ ﻫﻨﺪ، ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﻧﻤﻮﺩﯼ ﺍﺯ ﺗﻤﺎﯾﻼﺕ ﺍﻫﺮﯾﻤﻨﯽ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﺭﻭ ﻧﺒﺮﺩ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﻣﯿﺎﻥ ﺍﻭﺭﻣﺰﺩ ﻭ ﺍﻫﺮﯾﻤﻦ ﺩﺭ ﺭﻭﺡ ﻫﺮ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺩﺭ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺟﻬﺎﻥ ﺍﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺭﺩ . ﮔﺎﺕ ﻫﺎ ، ﻫﺎﺕ 44 ﺑﻨﺪ 13 - ﺍﯼ ﻫﺴﺘﯽ ﺑﺨﺶ ﯾﮑﺘﺎ ، ﭘﺮﺳﺸﯽ ﺍﺯ ﺗﻮ ﺩﺍﺭﻡ ؛ ﺧﻮﺍﺳﺘﺎﺭﻡ ﺣﻘﯿﻘﺖ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻣﻦ ﺁﺷﮑﺎﺭ ﺳﺎﺯﯼ . ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﯾﻮ ﺩﺭﻭﻍ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺍﻧﯿﻢ؟ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ﺍﺯ ﺍﺷﺨﺎﺹ ﺑﯽ ﺩﯾﻦ ﻭ ﺍﯾﻤﺎﻥ ﺩﻭﺭﯼ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﮔﺰﯾﺪ . ﻭ ﺍﺯ ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺭﺍﺳﺘﯽ ﻭ ﺧِﺮَﺩ ﮔﺴﺴﺘﻪ ﻭ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻨﺶ ﻧﯿﮏ ﺩﻟﺒﺴﺘﮕﯽ ﻧﺸﺎﻥ ﻧﻤﯽ ﺩﻫﻨﺪ ﻭ ﮐﻮﺷﺶ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﮔﺮﺍﯾﺶ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻓﺮﻭﺯﮔﺎﻥ ﻭﯾﮋﻩ ﻧﻤﯽ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ ﭘﺮﻫﯿﺰ ﺧﻮﺍﻫﯿﻢ ﮐﺮﺩ . ﺑﺮﮔﺮﺩﺍﻥ : ﻣﻮﺑﺪ ﻓﯿﺮﻭﺯ ﺁﺫﺭﮔﺸﺴﺐ

نظرات شما عزیزان:

مدیر سایت
ساعت11:55---16 آذر 1394
وبلاگت خیلی عالی بود خیلی خوشم اومد ازش ارزشش داره براش وقت بگذاری بازدیدش بالا بره اما اگه یه روز بالا نیاد تمام زحماتت از بین می ره بهت پیشنهاد می کنم به وب سایت من سر بزن مطمئن باش ضرر نمی کنی موفق باشی دوست خوبم
پاسخ:درود بر شما احتیاجی نیستش بازدیدم بره بالا مهم اونایی میان مطالب درک کنن و هیچ گونه توهینی بهم یا به بزرگان ایرانی انجام ندن


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: اشنایی با دین بهی

تاريخ : سه شنبه 1 / 9 / 1394 | 4:11 قبل از ظهر | نویسنده : کوروش پارسی |

.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • وب علمی
  • وب انجمن آسمان آبی
  • وب زرفان
  • وب مستر کد